El
grafisme que focalitza les mirades en el cartell de les Fires de Girona: formes
gràfiques que suggereixen una castanya(!?)en el lloc que ocuparia el
rovell dins una forma que suggereix un ou(!?) en monocroms negre i blanc d´una austeritat més
digna de filòsofs que dibuixen que de dibuixants que filosofen -alló
important sembla ser la idea sobre "el fons i la
forma" de la teoria visual general-, encara que segons el que diu l´autor
-R. Elias (el seu cognom, si es refereix al famós profeta, té el seu orígen en l´hebraic Elihu, que significa : déu és Yahvé)- és una referencia gràfica a la dita popular:
"s´assembla com un ou a una castanya" per expressar que la diferència és
notòria, i siguent el lema del cartell quan es va presentar a concurs:
"diferent", obre les portes a pensar en que alló que centra el tema
sigui la diferència o dissimilitud...
Dons, crec que no és així, sinó que empeny a cercar altres similtuds entre els conceptes gràfics de contenidor i
de contingut en el grafisme dibuixat, i així es podrien trobar una altra
llista de noves imatges i conceptes nexables, relacionables o procedents
sobretot del conjecturar sobre el tamany, la mida, el colors, etc, en
un espai bidimensional.
El retolat de l´enunciat, situat a
sota, en colors suaus i discrets d´una tipografia que suggereix el
concepte de modularitat- el pionerisme d´aquesta estrategia compositiva
de disseny de tipus cal cercarlo en els inicis del racionalisme
centroeuropeu de la Bauhaus, i a Catalunya en una reconeguda impremta i els seus propietaris, els Trochut, que varen desenvolupar el denominat Super-tipo Veloz als anys quaranta
del s.XX, que proporcionaven un elevat grau d´autonomia i creativitat als compositors
de textes per la impremta, solucions que varen restar poc útils quan es
varen començar a popularitzar els tipus transferibles- vegeu el cartell les Festes de la Mercè d´enguany- per a tecnologies
de fotogravat i ofsset avançades als anys setanta del segle passat; en aquests tipus modulars diverses formes poden formar diversos i diferents tipus de lletratge
i retolats...
Els tipus del retolat del cartell gironí, semblen ideats a semblança de l´estil conegut com "vintage", que resultaren molt suggerents pel que fa entorns comercials, en papereria de documents d´oficina i empresa, retolats de titols i altres documents comercials, i actualment molt sugestius pel que fa a diversos aspectes d´organització de l´economia; i extrapolant la seva funció comunicacional de nivell subliminar, sembla que els seus colors s´avinguin amb cada un dels quatre projectes independentistes que es presentaran el 25N, deixant en la foscor del suggeriment de l`apunt de la iconografia dibuixada a sobre, un dels projectes independentistes d´ideari socialista que hi contendirien, ja que sembla que l´ou gesti la castanya del projecte socialista d´Ernest Maragall, però que encara no està organitzat i no ho començarà a estar fins desprès
d´aquestes properes eleccions al govern de Catalunya...
Sembla doncs que cada vegada hi ha més formacions partidàries d´una autodeterminació nacional catalana sigui d´un o altre estil, i siguent així, i sabent que només dues formacions, de signes ideològics molt oposats, són les que defensaran d'una banda el continuisme de les autonomies com ara, o de l'altra el federalisme estatal espanyol, es fa cada vegada més patent la potència que va agafant la idea independentista...
Espero que si la cosa acaba per esdevenir molt proindependentista, l´experiència del fet que cada vegada surt més a la llum que en el temps de govern de
l´actual Generalitat s´hagi produit un augment de l´atur en comptes de la reducció que prometé el president Artur Mas en les seves propostes electorals anteriors, serveixi per a evitar la més cruel de les retallades, la de la impotència de no poder dur a bon port un desig vehement i generalitzat en relació a les llibertats, com és el de pa, treball i benestar per a tothom!