Traductor de Google

29 d’abril del 2008

Una de romans i cristians (2)

_Aquesta història-exemple del tarannà d´un ordenat de la cristianitat, un nou heroi d´una nova forma d´entendre les morals i les teologies de fa algun miler d´anys i més, és un dels més bells exemples del que es diu i no es diu en les seves hagiografies; i dic jo- diu en Ep- que del xoc entre formes culturals, religioses o socials, sempre es desprén violència, és per aixó que la diplomacia i la tolerància ha esdevingut l´art dels que estimem la pau...
però la LLis, ara al seu torn, talla a en Ep, i diu,
_ Para el carro, torero, i deixa´m dir-hi la meva: has relatat el Fèlix diaca, el màrtir, el santificat... , si, però, jo prefereixo veure´l d´una altra manera: voldria entendre´l com el jove ciutadà romà que havia sentit parlar a algun altre convers sobre la figura d´un Sant que es va enfrontar al poder de Roma i de les velles creences, en la provincia de Judea; un pensador que havia volgut modernitzar la creença judaica, i havia sigut admirat i envejat pels sacerdots del Temple de Jehovà, i finalment considerat un perill per a l´ortodoxia de la fe del poble d´Israel pel seu Sanedrí o consell suprem que el va entregar al pretor o jutge romà que no va trobar en aquell santó més culpa que, la gràcia d´un xerraire bocamoll que no havia desmentit que fós rei -quan per aquella questió s´el va interrogar- havent de respondre pel càrrec de soliviantador de les masses jueves-, i la desgracia de ser fins i tot una mica fanfarró perquè s´havia atrevit a dir que el seu regne no era d´aquell món...Fèlix veia doncs, en Joshua o Jesus, la valentia en la simple resposta esquiva de qui no volia un enfrontament directe amb els romans, i la fermesa de qui no canvia d´idea malgrat la tortura i el patiment, i a més qui predicava l´amor com a eina fonamental en la relació fraternal dels que el seguien, maneres molt allunyades d´aquella crua realitat d´esclaus, lliberts i ciutadans sotmesos a la llei dels poders materials, dels diners, i de les crueltats legalitzades, en definitiva de les injusticies extremes d´unes ajustades lleis per a un extensíssim imperi romà.
Fèlix era un jove acabat de sortir de l´armari de la seva adolescència, tot ideals, i ingenu fins a enamorar; era directe però amable com el llevant front a l´esventada tramontanal, i així en la passió de la clandestinitat de la nova fe, entre els seus amics conversos va ser triat per a ser servidor de la nova fe, però..., tanta innocència concentrada no li permeté passar del diaconat ...
El bescanvi de la llibertat de Crist per la d´un altre pres, un "fanàtic extremista" dels que creien en el Mesies d´Israel, un terrorista d´aquell temps que es deia Barrabàs, a qui el poble preferia per usar la força violenta i cruenta en la demanda d´alliberament del poble d´Israel del jou romà, va ser la solució a la diferència d´opinons entre l´interessat desinterés de la cessió del tribunal dels rabins jueus a la justicia romana i el desinteréssat interés del pretor imperial. Fèlix veia doncs la injusticia que podia generar l ´ús de les armes per a reclamar la llibertat religiosa, i es feia més ferm en la idea d´un treball de pau i predica, on l´amor era l´eina cabdal, per a assolir aquell fí...
La duresa de l´Imperi anava cedint, segle rera segle al treball de sapa dels cristians -malgrat els cops de dissort com la primera escabetxina de Neró- entre els quals Fèlix no va ser més que un puntal, un més, que amb la seva admirable enteresa en els xantatges, els suplicis i les tortures, va posar fonament a la fermesa de la llibertat d´expressió de la creença cristiana, de cara més humanitària que altres creences, també iniciàtiques, que varen anar-se extenent com a nous modes morals pels territoris del vell imperi, com els cultes Isiacs-Serapeics, o el Mitraisme.
_Bravo per les dones; m´agrada més aquesta teva versió Llis -va comentar en Mar tot seguint el fil del que deien els altres- que les d´en Jos o en Ep; la trobo més ajustada, més aproximada al que podia ser veritat. Però jo encara podria explicar a Fèlix d´una manera diferent: Fèlix era un esclau, que tenia per amo a un ciutadà romà d´Emporiae, que tenia propietats en el nord d´Africa; aquell ciutadà, tingués el nom que tingués, posem-hi Caius, havia comprat a Fèlix en un mercat d´esclaus costaner de Mauritània, on una de les seves naus havia recalat; amb el temps es feia acompanyar sempre per Fèlix, ja que usava d´ell en moltes de les seves necessitats: li feia de secretari i administrador -Fèlix havia aprés del seu amo a comptar, llegir i escriure, i el seu interès per continuar aprenent va ser inesgotable, fins a esdevenir gairebé intel·lectual-, i també de valet de chambre i de consol sexual, quelcom molt habitual en aquells temps; Caius però va entrar en contacte amb alguns cristians que el varen guanyar per a la seva comunitat, i així un bon dia va poder reconeixer en una de les reunions clandestines a les quals havia sigut admés, a Fèlix entre els reunits; Fèlix però no estava en mig dels fidels, sinó al costat del que semblava el cap de l´assemblea; així es va assabentar que Fèlix també era diaca de la nova esglèsia... Un bon dia el decret imperial recrudí la repressió contra els cristians, i així fòren extremades les precaucions de clandestinitat entre els creients, però també atiades les delacions per part dels perseguidors; Caius estimava en el que valia a Fèlix, però va ser xantageixat pels decurions que l´amenaçaren amb la confiscació de les seves propietats si no donava els noms dels que sabia que eren cristians; en Caius pogué finalment més la possesió i els diners que l´amor, ja que encara que havia fet importants donacions a la comunitat cristiana, no era encara més que un catecúmen, que no havia sigut batejat encara, i així cedí a la pressió que l´amenaçava amb la pèrdua del seus bens materials, i finalment delatà a molts, però no a Fèlix; aquest va poder fugir d´Emporiae, i va arribar a Gerundae, on es va refugiar en una cabana de pastor en la Vall Llobrega, al peu de la torre de vigia dels soldats romans; allà rebia als creients gironins que anaven a reunir-se amb ell; finalment aquella proximitat a la torre, va fer que els guaites sospitessin de tanta anada i vinguda a la cabana d´un pastor, i el varen detenir. Portat al decurió de guàrdia, aquell va veure que Fèlix portava gravada al foc en la seva pell les marques de l´esclavisme i els usos a que estava destinat com a esclau; va intentar convèncer a Fèlix que renunciés de la creença cristiana, sense cap convenciment, ja que un esclau no mereixia l´esforç, però un ordenat pel cristianisme si, i per aixó li oferia la seva llibertat i la manumisió del sotmetiment als usos i abusos sexuals; però com que Fèlix no volgué abjurar, fou sotmés a tota mena de vexacions: l´escena dels càntics dels angels que sortien de la seva cel·la no vindria a ser res més que la pietosa capa eufemística amb que els redactors del relat oficial de l´Esglèsia Catòlica volgueren passar per sobre d´aquelles crueses i crueltats del suplici i les tortures; finalment, i ja un pedaç de carn violada, el cos de Fèlix va continuar siguent sotmés a laceracions i arrossegat per la via fins a la costa on li varen lligar una mola asinaria al coll, símbol de que fora del jou del sotmetiment a les lleis socials romanes encara existia el pes de la condemna de la llei romana a tota rebel·lia. I si Ep, crec que has narrat l´escena del perquè el volgueren enfonsar al mar, segons em sembla, correctament...I bé, així veig jo a Fèlix, assumint la palma del martiri, "velis nolis" dolça o amarga ...
_ M´agrada que t´hagis recordat dels col·lectius que han sigut tradicionalment perseguits per la seva opció sexual, per aquesta teva versió de la figura de Fèlix...gràcies Mar.
_No es mereixen..., ja era aquesta la meva intenció..., un cafetó per a tots?...mentre el preparo, afegiré que, fet i fet, a les comarques gironines hi ha tantes capelles dedicades a Sant Fèlix repartides per les geografies comarcals de la franja prelitoral -sobretot en l´Empordà, la comarca que ha rebut el seu nom de la antiga ciutat d´Emporiae-, que bé podriem dir que cada una respón a una versió de la vida d´aquell mite, o d´aquell valent; o així ho vull entendre...
_ Si, crec que l´encertes, ara, - dic jo per arrodonir el que deia en Mar - encara estàn reparant la capella de sant Fèliu de la Garriga; una molt bonica esglèsia romànica, que te un resavi estilístic en la seva portalada que recorda les portes de molts edificis de les ciutats romanes antigues...mira aquí tinc una foto...
porta de s.Feliu de la Garriga
_Si, ho sembla..., - intervinc ara jo - però també són interessants les capelles de sant Feliu de Diana, o bé la ara privatitzada sant Feliu de la Guardia, i molt bonica la petita sant Feliu de Boada, o la de sant Feliu de Rodors...; i, encara que feta als anys cinquanta, la capella de sant Feliu de Domeny imita l´estil romànic, i la talla del sant, encara que feta no fa tants anys, té regust a imatgeria siscentesca de la Contrareforma catòlica...
_ Va calleu, que estàn començant el "Polònia" a la tele, i no m´ho vull perdre...
_Mit´el ell, ara també hi posen al JuanPol segon al costat del papi di roma...
_Silenci, va que no m´entero...es que sou...!!
_més felius, no, no creus...!