Traductor de Google

31 d’octubre del 2014

imatges simbòliques i boles...(1)

L' «enciclopedisme» va ser el fenòmen de compilació del saber en les cultures europees del despotisme il·lustrat del segle XVIII, que es normalitzà i diversificà al segle XIX, en l'acord de les derives de les primerenques democràcies contemporànies. Qui no ha sentit a parlar, o no ha consultat alguna vegada, enciclopèdies tant famoses com la Britànica, o l'Espasa...,i pel que fa a Catalunya, de la GEC (Gran Enciclopèdia Catalana), magna obra del temps de la Transició a la Democràcia dels anys 70 del segle XX...? 

El día 22 d'aquest mes, el fenòmen enciclopèdic que ha obtingut la més gran acceptació de la major part de la població MUNDIAL en aquesta primera dècada i mitja del segle XXI, que du el nom de WIKIPÈDIA, enciclopèdia d'entorn digital, consultable «on line», la  més extensa i en major nombre de llengües del nostre planeta terraqui, a la que tothom hi pot accedir gairebé gratuïtament, i el que és encara millor, contribuir-hi als seu fons, ha obtingut un merescut homenatge...La Wikipèdia és un veritable exemple del que és la democràcia participativa! El seu logo o imatge representativa, s'ha fet conegut arreu, i aixó que només és com una bola: és una esfera en construcció gairebé completa, feta amb peces de puzzle, on cada peça és una lletra, tipus o signe tipogràfic que venen a representar cadascuna de les llengües del planeta...
D'altra banda, i parlant d'esferes, el cartell -del qual l'autor soc jo- d'enguany de la 29 Trobada dels Antiquaris, Brocanters i Artesans de les Fires de Girona, que gestiona Restauracions Batlle en nom de les A.V. del barri de sant Feliu, és una composició - extreta d'una sèrie meva de postals d'autor- amb diverses imatges dibuixades de detalls de racons històrics i monuments antics del barri de sant Feliu de Girona, en el qual hi ha de manera més destacada la ja tradicional figura de la Lleona, amb una esfera a sobre formant talment una mena de lletra «i»...; tots els dibuixos estàn realitzats amb tinta "xina", i pintures aquarel·lables -en homenatge a dos grans pintors del nostre barri- i treballats en "escala de grisos", i amb el retolat en groc fort, amb tipografia que simula lletres majuscules, de les ja antigues màquines d'escriure manual, que encara són llegibles malgrat el desgast del seu ús..

Alguns dels significants formals del cartell: L' esfera està dibuixada com si fos de pedra massisa, com les boles que coronen la façana del temple de sant Fèlix, aquelles que l'Ajuntament de les darreres dècades del segle anterior, va voler que fossin presents també a  peu dels carrers, i a prop de la "columna de la lleona", fent de delimitadores, en la nova urbanització del Barri Vell entre la zona de calçada i la de vorera de vianans, ambientant una idea del saber i del poder, la democràtica, voluntat del poble gironí...
Si, en el cartell, l'esfera -una imatge de bala de canó, mig esberlada, de la guerra d' independència contra (de) l'imperialisme napoleònic- està dibuixada sobre la columna, no és per a indicar la preferència pel saber autocràtic del despotisme il·lustrat, ni pel primer enciclopedisme, sinó per a indicar tot lo contrari: estimar el que tenen d' interessant els objectes i papers antics, no vol dir ser esclau de la informació que contenen, sinó la utilitat que poden tenir, encara, tot i la seva obsolescència...(cal recordar que en el període de dominació napoleònide a Catalunya, els francessos, tot primer, editaren i publicaren les seves comunicacions oficials en català i francés, quelcom que els virreis i governadors espanyols no feien des del 1714) i, el retolat en color groc, en el context de l'event, vé a ser una imatge del temps que fa que Catalunya va diguent prou a determinades gestions de la cultura i la societat catalana per part dels polítics del centralisme espanyol, que fins i tot posa infinites trabes a la clara definició de Catalunya com una nació.

L'esfera de la Wiikipèdia, dons, símbol de la construcció democràtica progressiva i participativa del saber universal, i l' esfera del cartell de la 29enaTABA de Fires de Girona: un símbol de la destrucció progressiva d'una cultura regional europea per part dels poders despòtics d'uns estats de temps passats; simbolismes amb significants prou contraposats però ambdós actius comunicacional i informacionalment, diversament...