Traductor de Google

21 de maig del 2014

E(3) métode Escolta renovat, eduacció i coeducació.

Entre les noves tècniques que varem començar a desenvolupar, en aquells anys setanta, una de les primeres van ser les dinàmiques de caire democràtic, tant entre l' equip de caps de cada unitat, com entre els nens i nenes amb consultes amb votació - sobre les activitats que es programaven, com sortides o jocs dels dissabtes a la tarda -, per anar formant-los en la pràctica democràtica dins la educació escolta com a métode per erradicar l' excessiu autoritarisme paternalista que hi havia fins llavors, a més de renovar tècniques i mètodes didàctics, activant les vessants psicologistes de les dinàmiques de grup, de les tècniques de sociabilitat en el grup i intergrupal, i de les cognoscitives dels nens i nenes, en jocs, històries i activitats variades de manualitats, i arts i natura més que habilitats de supervivència, resistència o altres de caire militarista o autoritarista badenpowellià ( que jo fotés algún bruel que un altre alhora de demanar atenció al galliner de la mainada quan feien massa tabola en el cau, a banda que ho feia amb histrionicament, no volia dir que jo fós autoritari, com algú ha insinuat alguna vegada, sino altrament que eren massa nens i nenes junts en un espai tancat i que calia que les unitats fossin de menys integrants, com al final es va acabar fent). Tot, fent especial incidència en la Cultura, el Medi Natural, la Història i el Costumari de Catalunya, ( en aquells temps no ho feia ningún entorn educatiu més ) alhora que fomentavem el coneixement bàsic i el respecte per altres cultures i nacions, com a fonament del mètode escolta cristià i català.
La promesa Escolta de Llobatons i Daines ja prenia tot un altre caire de compromís infantil, més acord amb aquells temps que, tal com hauria de dir la cançó, de Raimon, "ja són/ una mica més/ nostres". De totes maneres les aventures del «Llibre de la Selva», de Kipling, encara les explicavem i seguiem, però de manera més enfocada a desmitificar les relacions entre els "protas" de diverses espècies animals: Akela, Shere Kan, Baghira, Baloo, Germà Gris, etc, equiparables a les racistes, de casta o classe social, com anys després altres caps-educadors de llobatons varen començar a desmitificar el paper dels humans, Mowgli o els anglesos colonialistes, com a éssers dominadors de la Natura, o més intel·ligents i justos...Jo ja no vaig voler ser oficialment "Akela", i els / i les altres, tampoc varen adoptar cap "totem" personal. El referents començaren a deixàr de ser els animalons dels contes de Kipling per a passar a ser les persones i cultures, del nostre i d' altres països i continents, i l' educació en la Natura era enfocada més a conèixer bàsicament les seves dinàmiques, que a  dominar-la...

Quan després de dos anys i mig vaig haver de marxar a estudiar a Barcelona, vaig presentar_me a la Seu Central de ME i GSJ - Minyons Escoltes i Guies sant Jordi, com aleshores s'anomenava aquella organització escolta majoritària a Catalunya - del carrer Llúria, per si podia fer-hi servei, i varen incorporar-me a l' equip de Comisariat de Branca Llobatons de Catalunya, com a auxiliar, ajudant durant els caps de setmana a implantar la Metodologia de la Pedagogia Activa i la Coeducació en els Agrupaments d' alguns barris de Barcelona, en comarques barcelonines i fins tarragonines; formaven part d' aquell equip, que recordo ara, persones molts apreciades per mi...Llàstima que a mig curs de l' any una greu malaltia m´impedís sortir al carrer, i per aixó vaig haver de deixar la feina en l' Escoltisme, i ja tampoc, a causa de la cura, tenía notícies de com anaven les coses amb els llobatons i daines de l' A.E.s.N d G.

Anotacions finals
D' altra banda la meva orientació moral i ética ja començava a emprendre altres camins, que progressivament m' allunyaren de l' Escoltisme, però no dels entorns educatius- aquell estiu del 1975 vaig anar d' educador a dos campaments i una colònia de vacances escolars-, i avui dia encara hi desenvolupo treball, a més, del de dissenyador gràfic. L' Anna Muñoz és farmacèutica amb farmàcia en un barri gironí; en J.Olivé té una agència d' assegurances; en J.Amigó és oficial jardiner al servei del Municipi de Girona; en C.Genover, que al final no va ser escolta de fet, és advocat d'un prestigiat despatx gironí; la Ll.Carbó crec que es mestra; la N.Torramadé, me fa recordar que va fer pedagogia, i de les altres caps d' aquell temps no en sé massa res; gents amb professions i oficis ben integrats, sense carreres polítiques o socials a destacar, però amb un ferm compromís amb el futur dels aleshores nens i nenes, i avui día ja adults i pares, del quals, alguns ( J.Duixans, J.Montenegro, J.Pluma, I.Esteve, I.Thió, A.Hosta, R.Bosch, Estiu, ...), i algunes ( les caps de les daines s'en recorden millor), pel que sé,  treballen des de llocs destacats o de responsabilitat pública i social en aquesta nostra societat catalana i gironina plenament democràtica, plural, diversa de començaments del nou segle i milenni.